HOME REIS 2008

26 september – 5 oktober Bloemfontein

6 oktober weer thuis in Zaandam

Maandag 8 september 2008
In de ochtend in de tuin van B&B Granny’s House gezeten, nadat de koffers waren ingepakt. Ik ben begonnen met het boekje “Onbestelbaar” van Prof. Lipschitz.
Van gisteren hadden we nog een stuk chocoladetaart wat nu heerlijk was bij de koffie. Voor de lunch een boterham geroosterd.
Om 14.00 uur kwam Roy ons halen en gelijk kwam dochter Terry ons gedag zeggen en uitzwaaien. Koffers inladen en wegwezen. Op naar Bronkhorstspruit.
Om 15.30 uur waren we in Bronkhorstspruit en na een telefoontje hebben we Dick’s huis gauw gevonden. Dick stond al buiten op de uitkijk. Eerst even wat fris gedronken, het was vandaag 34 C en ook Roy kon wat vocht gebruiken voor hij terugging naar Johannesburg.
Dick met de rode fietsers-zakdoek uit ZaandamHet was leuk Dick weer te zien, zo enthousiast als hij is. De pakjes van vriend Ronald gegeven en de echt grote Zaanse rooie zakdoek van mijn moeder, Daar was hij erg blij mee. Wielrijders, zoals hij er een is,  horen eigenlijk altijd met zo’n zakboek om de nek te rijden. Dat had hij al die jaren al gemist!!
Andrea kwam thuis uit het werk en later Sandy ook. Hartelijke begroetingen, voor Sandy had ik een doosje met 4 Delftsblauwe servetringen meegenomen.
Heerlijk gegeten! En volop, met plakboeken erbij, gepraat met Dick. Natuurlijk over het fietsen en de fietstochten van vroeger, de gezamelijke vrienden, Ronald en speciaal Luuk zijn broer Jan, die op 31 december 2007 is overleden. Dick vertelde dat hij eens een lange brief geschreven heeft aan Jan, maar die nooit verstuurd had. Hij liet het aan ons zien en daarin beschrijft hij zijn hele leven: op het Kalf, naar Rodesië (nu Zimbabwe), de ontmoeting met zijn vrouw op de boot naar Londen/Amsterdam en zijn leven in Zuid-Afrika.
Om 11 uur pas naar bed.

Dinsdag 9 september 2008
Wij slapen uit. Maar Andrea staat al om 4.45 uur op en vertrekt om 5.15 uur naar haar werk.
Sandra staat om 5 uur op en gaat om 7 uur naar haar werk.
Dick doet het even langzamer en loopt om 7.30 uur naar zijn werk bij Mr. Part/Mr. Paint.
Koffie bij Kosmos
passantenRustig een broodje en koffie genoten. En daarna gewandeld naar de winkelstraat. We vinden het heerlijk dat we gewoon op straat kunnen lopen hier. Dan kunnen we een beetje onze eigen gang gaan. Eerst maar de reis naar White River regelen, voor alle zekerheid. Waarschijnlijk door de warmte, het wordt weer 34 C, liep ik heel langzaam, kwam niet vooruit. Maar Harvey’s Reisbureau gevonden en inlichtingen gevraagd. Nu terug naar Dick’s werk om te vragen of hij ons tijdig vrijdag om 9.45 uur bij de bus in Witbank kan brengen. “Geen probleem”, zei Dick.
Wij wandelen weer terug, maar onderweg gaan we in de “Out of Africa”-shop binnen en daarna ook bij de coffeeshop/annex bloemenwinkel. Koffie en een pannenkoek met banaan, honing en ijs (ijs apart s.v.p.) en een broodje kaas, tomaat, ham besteld. Rustig over gedaan en daar van 11 tot 13 uur gezeten en dus weer uitgerust. Naar het reisbureau en de tickets gekocht 2 x ZAR 202 voor de bus van Witbank naar Nelspruit.
Ik ben veel te warm gekleed. Thuis gekomen eerst maar wat koelers aangetrokken en cola gedronken dat Matron me aanreikte!
Gebeld met het hotel in White River en het vervoer van Nelspruit naar White River geregeld. Ik moet bellen vóór we instappen in de bus.
Waarschuwing van Min. van DefentieToen Dick thuis kwam van zijn werk nam hij ons mee naar “Renoster Kop” waar de zendmasten van het Ministerie van Defensie zijn. Prachtig uitzicht en mooi punt om foto’s te maken. Het was niet echt helder weer en het begon al donker te worden. Om 6 uur is alles donker hier.

Uitzicht Renoster Kop   Uitzicht Renoster Kop   Dick en Luuk op Renoster Kop    Termietenheuvel   Uitzicht Renoster Kop   Zonsondergang Renoster Kop

Woensdag 10 september 2008
Vandaag houden we het rustig. Het Duitse boek “Mir selber seltsam fremd” (Rusland 1941 - 44) van Willy Peter Reese ter hand genomen. Buiten in de schaduw gelezen.
Naast het huis is een groot speelveld van een school. De kinderen zijn veel buiten en leren sporten, zoals estafette loop deze ochtend.
Voor de lunch broodjes gemaakt en daarna ook even gerust.
Dick met fietsToen Dick thuiskwam van zijn werk hebben we de kranten doorgenomen. Het werk van CERN stond uitgebreid in de krant, vanavond zal het wel op de tv komen. De start van de ultra-centrifuge van Hans de Groot.
Dick nam ons mee in de auto naar de vuilstortplaats van Bronkhorstspruit. Een oude afgraving, waar van de grond bakstenen zijn gemaakt, wordt nu volgestort met vuilnis en daar op en om leven mensen van de vuilnis. Het was zeer indrukwekkend en Luuk heeft foto’s gemaakt.
Op het naastgelegen terrein wordt nu de grond afgegraven om stenen van de maken.

Vuilstortplaats   Vuilstortplaats   Vuilstortplaats   Vuilstortplaats   Vrouw met houtlading op de vuilstortplaats

Andrea was al thuis en later ook Sandra. TV gekeken naar het nieuws. Zuma aanhangers hebben betoogd in Durban inclusief de burgemeester, om rechters te waarschuwen Zuma (president van het ANC en hij wil de volgende president van Zuid-Afrika worden) niet te veroordelen voor fraude, maar vrij te spreken.
En ook het CERN, de big bang, werd uitgebreid getoond. Ik heb Hans even gebeld en hem gefeliciteerd. Op de achtergrond hoorde ik Mateo het hoogste woord hebben.
Lekker gegeten, veel gepraat met oude fotoalbums op tafel. En om 10 uur naar bed.
Om ca. 11 uur werden we opgeschrikt door een beestje dat als een razende door de kamer vloog. Het kòn geen vogeltje zijn, het was een ‘bat’ (vleermuis)Het gordijn geopend zodat de vleermuis naar buiten kon vliegen, maar nee hoor. Om 2 uur heb ik alles weer gesloten, de vleermuis is in een spleet gekropen en daarna hebben we weer rustig kunnen slapen.

Donderdag 11 september 2008 De Bronkhorstspruit
Rustig opgestaan, ontbeten en ons klaargemaakt voor een wandeling. Eerst naar het Schlosbergpark, de Bronkhorstspruit bekeken. Terug naar het dorp, naar de ABSA-bank om te pinnen, en een kopje koffie gedronken, bloemen en taartjes gekocht.
Mr. Frikkie begint met knippen. . . en klaar is Mr. Frikkie. De buurman van de coffeeshop was kapper. “Frikkie’s hairsaloon”. Luuk daar naartoe om voor de trouwerij in White River “mooi” te zijn. Hij had 3 mannen vóór. Uiteindelijk was hij om even na 12 uur aan de beurt. Mr. Frikkie had een harde kluif aan hem, maar het resultaat mocht er wezen! Foto vóór en ná gemaakt. ZAR 70 was de financiële 'schade'.
Toen met de bloemen en de taartjes naar huis toe en we wachten even tot Dick ook thuis is. Dat werd weer een latertje!
Ook Sandra kwam om ca. 7 uur thuis, waarna we samen, maar in twee auto’s naar Roxy gingen om op onze uitnodiging te eten. Andrea koos een lekkere pizza, Dick en Sandra ‘sole’ en wij ‘kingklip’ en een kopje koffie toe. Toen het op betalen aankwam ging het even mis. Het apparaat van Roxy werkte niet en na vele pogingen heb ik betaald wat ik in ‘kas’ had en we maakten de afspraak dat Dick de volgende dag het restant van ZAR 260 nog zal brengen. Zo gingen we naar huis. Het geld aan Dick gegeven, want morgenvroeg gaan wij richting Nelspruit/White River.